Nov
08
2009

Forma 1 2009 statisztikák

Az eredmények egyben letölthetőek innen: link.

Mint páran tudjátok, a tévén gyakorlatilag csak sportot nézek, a filmeket egyrészt utálom szinkronosan, sőt néha vágva végigszenvedni, a többi műsorra meg annyira nem vagyok kíváncsi. (Ritka kivételek persze mindig vannak.) Az egyik ilyen sport a Forma 1, amit már kiskorom óta nézegetek, az utóbbi években (post-Schumacher éra) már rendszeresen követem is. Ezért időnként elnézek az Index szakblogjára, illetve a F1-Live.com című portálra plusz infókért.

Utóbbin jelent meg egy rövid cikkecske a motorgyártók összehasonlításáról. Mint tudjuk, konstruktorból tíz darab van (Brawn-Mercedes, Red Bull-Renault, McLaren-Mercedes, Ferrari, Toyota, BMW-Sauber, Williams-Toyota, Renault, Force India-Mercedes  és Toro Rosso-Ferrari)  motorgyártóból viszont csak öt (Mercedes, Renault, Ferrari, Toyota és BMW). A cikk az utóbbiakat próbálta rangsorolni az alapján, hogy az adott motorgyártóhoz tartozó pilóták milyen arányban nyertek, léptek fel a dobogóra, illetve szereztek pontot (első nyolc helyezés ér pontot). A rangsorolás módját azonban én egy kicsit igazságtalannak éreztem, mert a Mercedesnek három csapata van, a BMW-nek egy, a többinek meg kettő. Szerintem többet mond el a gyártók és a csapatok valós teljesítményéről, ha az vizsgálom meg, hogy az adott csapat vagy motorgyártó egy darab pilótájának mekkora esélye van arra, hogy helyezést (stb.) érjen el.

Innen jött az ötlet, hogy csináljak erről egy kisebb statisztikát. Le is loptam gyorsan a Wikipédia vonatkozó táblázatát, és némi munka után a következőre jutottam:

Összesítő táblázat

Összesítő táblázat, klikk nagyobbért

A táblázat felső részében a nagydíjakon elért helyezések láthatóak csapatokra lebontva. Az alsó részben csapatonként az van megadva, hogy a csapat/motorgyártó hány darabot ért el az évad alatt az adott helyezésből, illetve az, hogy ha az adott csapat/motorgyártó egy pilótája elindult az adott nagydíjon, akkor mekkora esélye volt arra, hogy legalább az adott helyezést elérje. Ez utóbbiak ugye a helyezések eloszlásfüggvényei. A statisztikáknál figyelembe vettem  Hamilton diszkvalifikációját, Massa és Glock a nagydíjon el nem indult autóit viszont nem. Az alsó táblázatban az üres helyekre 0-t kell érteni, a grafikonok miatt hagytam a helyeket üresen. (Biztos van elegánsabb megoldás is, de lusta voltam hozzá.)

A táblázat alapján rajzolt eloszlásfüggvények a következőek:

Csapatok eloszlásfüggvényei

Csapatok eloszlásfüggvényei, klikk nagyobbért

Motorgyártók eloszlásfüggvényei

Motorgyártók eloszlásfüggvényei, klikk nagyobbért

Az eredmények részletes elemzésébe nem megyek bele, csak a következő rövid táblázatokat raktam össze, amik végül is analógok a F1-Live-os cikk megállapításaival:

Top 3 esély az első helyre (konstruktőrök):

  1. Brawn-Mercedes: 24%
  2. Red Bull-Renault: 18%
  3. McLaren-Mercedes: 6%

Top 3 esély az első helyre (motorgyártók):

  1. Mercedes: 10%
  2. Renault: 9%
  3. Ferrari: 1%

Top 3 esély a dobogóra (konstruktőrök):

  1. Red Bull-Renault: 47%
  2. Brawn-Mercedes: 44%
  3. Ferrari: 18%

Top 3 esély a dobogóra (motorgyártók):

  1. Mercedes: 29%
  2. Renault: 25%
  3. Ferrari: 9%

Top 3 esély pontszerzésre (konstruktőrök):

  1. Brawn-Mercedes: 91%
  2. Red Bull-Renault: 65%
  3. Toyota (!): 48%

Top 3 esély pontszerzésre (motorgyártók):

  1. Mercedes: 52%
  2. Renault: 44%
  3. BMW: 32%

Top 3 esély célbaérésre (konstruktőrök):

  1. Brawn-Mercedes: 94%
  2. Toyota: 88%
  3. Ferrari: 88%

Top 3 esély célbaérésre (motorgyártók):

  1. Mercedes: 87%
  2. Toyota: 87%
  3. BMW: 85%
Written by in: Blogblogblog | Címke:

Szóljon hozzá! »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL


Leave a Reply

Powered by WordPress. Theme: TheBuckmaker. Download PHP Scripts, Tyrol